Klachten en geschillencommissie

Uw kind brengt heel wat uren door op de kinderopvang. Daar wilt u natuurlijk een fijn gevoel bij hebben! Helaas doet zich soms toch een conflict voor.

Tabijn is voor haar kinderopvang verplicht aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Als ouders klachten hebben kunnen zij die bespreken met een medewerker of de locatiemanager. Komen ze er niet uit, dan kunnen de ouders  een schriftelijke klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie  volgens de interne klachtenprocedure.Vanaf 1 januari 2016 kan een geschil, als me er onderling niet uit komt, voorgelegd worden aan de Geschillencommissie Kinderopvang. Daar wordt eerst geprobeerd om de klacht op te lossen door het geven van informatie, advies, bemiddeling en mediation. De verplichting voor de kinderopvagorganisatie om een interne klachtenregeling op te stellen voor de oudercommissie komt hiermee te vervallen.

Meer informatie vindt u op www.degeschillencommissie.nl

Geschilartikel Kinderopvang

1. De ouder/oudercommissie dient de klacht eerst bij de ondernemer in te dienen.

2. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de ouder/oudercommissie de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie Kinderopvang (hierna: Geschillencommissie) aanhangig worden gemaakt.

3. Geschillen kunnen zowel door de ouder/oudercommissie als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl).

4. Wanneer de ouder/oudercommissie een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken, moet hij de ouder/oudercommissie schriftelijk of in een andere passende vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de gewone rechter aanhangig te maken.

5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is beschikbaar via www.degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil door de Geschillencommissie is een vergoeding verschuldigd.

6. Uitsluitend de hierboven genoemde Geschillencommissie dan wel de gewone rechter is bevoegd van geschillen kennis te nemen.

 

Jaarverslag klachten kinderopvang

Conform de Wet Kinderopvang publiceert Tabijn elk kalenderjaar een jaarverslag klachten kinderopvang. Het verslag wordt telkens in het eerstvolgende kalenderjaar vóór 1 juni opgesteld.

U kunt het verslag hieronder downloaden:

We zijn trots dat er in 2023 wederom geen enkele klacht is ingediend bij de (externe) Geschillencommissie Kinderopvang! Alle locaties die onder Tabijn Opvang B.V vallen ontvangen hiervoor van de Geschillencommissie Kinderopvang een certificaat.